در اين صفحه به
خطاهاي متداولي كه در هنگام نصب
مودم همراه داده ميشود ميپردازيم.
اين
خطاها مرتبط است با مشكل سخت افزاري نرم افزاري و پيكر بندي
مودم همراه و
معمولا با عباراتي متفاوت ولي با مفهومي مشخص صادر ميشود كه شما با خواندن مطالب
ذيل متوجه منظور اين پيام هاي
خطا خواهيد شد.
1- پيام خطاي No
Device
چنانكه با
خطاي No Device
مواجه شديد ميبايست بدنبال مشكلات مربوط به سخت افزاري
مودمتان باشيد چراكه اين
خطا مبين اينست كه سيستم عاملتان وسيله متصل شده به يو اس بي را نميتواند مشاهده
كند و يا بطور ناقص آنرا حس ميكند و درست تشخيص نميدهد . اول از همه به اتصالات يو
اس بي رايانه تان شك كنيد كه اكثرا اين بخش است كه اتصالاتش يا لق شده يا قطعي
اتصالي دارد.
نكته مهم اينكه اغلب كاربران مطرح ميكنند كه: لامپ
مودمم به اين صورت روشن ميشود ...
و تصورشان اينست كه
مودم سوخته در حاليكه عمدتا
مودم وقتي ميسوزد اساسا لامپ آن
روشن نميشود و عبارت No
Device هم روي نوار وضعيت كنترل پانل
مودم درج ميشود.
پيشنهاد ميكنيم كه اگر زياد با پايانه يو اس بي تان سروكار داريد از يك كابل يو اس
بي استفاده كنيد.
فهرست
2- پيام خطايNo
Service
اين پيام
خطا مربوط به عدم ثبت شبكه هاي موجود محلي تان ميباشد. و يا اينكه تنظيمات
مربوط به پيكربندي سيمكارت را بر روي اپراتور دوم انجام داده ايد اما مودم را بر
روي اپراتور سوم قرار داده ايد.
معمولا راه حل كلي اينست كه چنانكه بخش تنظيمات شبكه
مودم (نت ورك ستيگ) دكمه
رجيستر داشته باشد شما آنرا بزنيد تا شبكه هاي منطقه تان را شناسايي كند و در پامي
كليه شبكه هاي فعال و غير فعال را اعلام كند سپس دكمه اتو را بزنيد تا بطور خودكار
تشخيص بدهد كه سيم كارت شما متعلق به كدام شبكه موجود از ميان آنهاست آنها وضعيت را
تثبيت كند و ديگر پيام پيام
خطايNo Service حذف خواهد شد . حال اگر مايل
باشيد نيز خودتان ميتوانيد دكمه 2جي يا 3جي را بزنيد كه اگر اشتباه كنيد مجددا اين
پيام
خطا ظاهر خواهد شد.
نكته: وقتي دكمه اتو فعال است در بعضي
مودم ها
حتي اگر بطور كم رنگ اپراتور سوم نوشته شده باشد مشكلي پيش نميايد و
مودم تابع
پيكربندي اتصالي است كه ساخته ايد (مثل
مودم آكروز) و اين خوب است. اما در برخي
مودم ها اينطور نيست مثلا
مودم zte چنانكه دكمه اتو فعال
باشد و گزينه 3 جي بطور كم رنگ مشخص شده باشد و سيمكارت شما هم ايرانسل باشد عبارت
پيام خطايNo Service ظاهر شده و اتصال هرگز برقرار نميشود.
فهرست
3- پيام خطاي NoSim
اين پيام
خطا هم كاملا مشخص است چه ميگويد! از عدم وجود سيمكارت شكايت ميكند حال ممكن
است شما سيمكارت را اشتباهي (سروته يا پشت و رو) گذاشته باشيد. يكي از كاربران يك
مودم خوب را آورده بود نزد ما و ميگفت
پيام خطاي NoSim را ميدهد وقتي بررسي كرديم باتعجب متوجه شديم سيمكارت را با
قيچي بريده است! در توضيح گفت فروشنده
مودم آنرا برايمان بريد جون هركار كرد
سيمكارت درون سيني مخصوص جا نميشد (چاك سيم را سرو ته گذاشته و جا نميشد!).
بسياري اوقات هم مشكل مربوط به كثيف شدن سيمكارت بوده كه با الكل آنرا تميز كنيد تا
رفع اشكال شود. نهايتا هم ممكن است كه فنرهاي اتصال سيمكارت شل و يا دچار مشكل
آلودگي باشد كه با پنبه و الكل بد نيست تميز كنيد
اما بندرت هم ممكن است كه اساسا اعتبار سيمكارتتان توسط اپراتور از بين رفته و به
تكه فلزي بيمصرف تبديل شده باشد كه با تعويض بر روي گوشي و شماره گيري كردن متوجه
آن خواهيد شد.
فهرست
4- پيام خطاي No
Connect
اين پيام
خطا متداول ترين و عام ترين پيام
خطاست كه در
مودم همراه مشاهده ميكنيم و دست
كم نشانده اينست كه:
● پيام
خطا ميتواند مربوط به نداشتن
پهناي باند كافي براي اتصال به اينترنت باشد (دو نماد رايانه دايما
روشن خاموش شده و بعد از چند دقيقه هم ممكن است پيام دهد كه: زمان انتظار براي
اتصال طول كشيد مجداد متصل شويد. در اين حالت
مودم شما هيچ مشكلي ندارد الا
اينكه ارتباطش با سرور قطع ميباشد.
● پيام
خطا ميتواند مربوط به عدم
آنتن دهي باشد كه از روي نماد آنتن ميتوانيد متوجه آن شويد. چاره اي جز
تغيير مكان و يا نصب آنتن كمكي نداريد .
● پيام
خطا ميتواند مربوط به سخت
افزاري هم باشد چنانكه با
مودم ديگر مشكل نداشته باشيد نشانه آن است. و
در اينصورت
مودم را بايد تعويض كنيد.
چنانكه دايما متصل شده و بعد از چند وقت باز اين پيام
خطا تكرار شد هر سه مورد فوق
مصداق دارد و اشكال بايد قطعا رفع شود تا پيام
خطا تكرار نشود.
فهرست
5- پيام خطاي: اتصال قطع شد لطفا مودم را جدا كرده و مجددا وصل نماييد.
اين پيام
خطا بيشتر مربوط به مشكلي در اتصال ضعيف بين
مودم و پايانه يو اس بي شما و
يا اتصال سيمكارت شماست .
كه
ميتواند مربوط به كابل رابط هم باشد بخصوص اينكه در محيط پر از نويز ( مثل لامپ
مهتابي و يا موتور هاي برقي ...) قرار داشته باشيد كه در اينصورت بهتر است از سيم
رابط يو اس بي صرفنظر و
مودم را مستقيما به پايانه وصل نماييد.
در بعضي
مودم ها جايگاه سيمكارت چندان مناسب نيست و اتصال ضعيف و ناپايداري بين
مدار
مودم و سيمكارت ايجاد ميشود و لرزشي كه فن رايانه ممكن است در بدنه (كيس)
ايجاد كند نيز مزيد علت شده و دايما اتصال قطع ميشود و اين پيام
خطا صادر ميشود.
فهرست
6-
پيام خطاي متفرقه در مودم همراه
هنگام نصب
مودم هم ممكن است با پيام
خطاي :
"چنانكه روند نصب را ادامه دهيد ممكن است
سيستم عاملتان دچار مشكل شود"
را مشاهده كنيد كه قبلا توضيح داديم اكثر مواقع مشكلي
پيش نميايد ولي اگر متوجه تغييرات ملموسي شديد و احساس خطر كرديد از سيستم ري
استور استفاده كرده و بنقطه قبل از نصب برگرديد كه انشاا... خطر رفع شده و از خير
آن
مودم نيز بگذريد!
و يا اينكه پيامهاي
خطا مبني بر اعلام بيش از حد استفاده از اينترنت داده ميشود كه
مربوط به تنظيمات محدود شدگي استفاده از اينترنت توسط آن اكانت ميباشد (ممكن است
مدير رايانه آنرا ايجاد كرده باشد). و يا اينكه پيام هاي
خطا كه با عناوين مختلف ولي
حاكي از فعال بودن پين كد سيمكارت ميباشد و در اينصورت نيز قادر به استفاده از
سيمكارت بطور كلي نخواهيد بود.
يكي ديگر از مواردي كه ممكن است با پيام خاصي مواجه نشويد ولي ببينيد كه مثلا پيام
كوتاهي را نميتوانيد دريافت كنيد درحاليكه ميتوانيد ارسال كنيد . اين نكته نيز
مربوط به اين ميشود كه حافظه پيام كوتاه در سيمكارتتان پر شده و شما ميبايست يا
آنها را پاك كرده و يا به رايانه تان منتقل نمائيد.
گاهي اوقات نيز مشكل عدم اتصال به اينترنت مربوط به مشكلات مقطعي اپراتور ميشود و
شما مشاهده ميكنيد همه چيز درست است و دو نماد رايانه دايما روشن بوده اما لامپ
مودم روشن و خاموش شده و هيچ صفحه اي باز نميشود و پيامي كه داده ميشود نشانه عدم
دسترسي به سرور است. (شبيه به ناكافي بودن پهناي باند با اين تفاوت كه حتي در نيمه
شب هم برخلاف هميشه هيچ تغييري در پهناي باند مشاهده نميشود) و در حاليكه مثلا تا
چند روز پيش چنين مشكلي وجود نداشت. اين دقيقا مربوط به مشكل اپراتور است كه به
احتمال زياد يزودي رفع خواهد شد.
صفحه آخر مشكلات
متداول مربوط به نصب مودم همراه چيست؟
در صفحه بعدي مطلب ذيل را ميخوانيد و در صورت تمايل دكمه بزنيد:
يك
مودم همراه خوب از نظر كلي داراي چه مشخصاتي است؟
موفق باشيد.
بالاي صفحه |